lördag 2 november 2013

Allt livs inneboende natur - Meningen med livet


Inneboende i alla livsformers djupaste natur är en strävan av utveckling av medvetenhet. Denna medvetenhet väcks via utmaningar som är en essentiell del av deras livsomständigheter som utvecklar dom. Det är ett medvetande som utvecklas, ett medvetande som väcks till liv i denna dimension genom de olika livsformerna. Detta medvetande vaknar enbart genom att vi utmanas. Det är ju en lättnad att veta att en djupare medvetenhet utvecklas i oss när vi möter utmaningar av olika slag. 

Att möta prövningar betyder inte att något är fel. Om man tror att det är något fel med det som händer - "Det här borde inte få hända" så leder den uppfattningen till negativa känslor som ilska, oro, nedstämdhet och så vidare. Då blir utmaningarna förvandlade till olycka inombords. Om det inte är en känsla av olycka så är det motstånd - vrede, självömkan, klagande och andra negativa känsloyttringar. Den enkla anledningen till detta är en missuppfattning av själva meningen med livet. Människor inser inte att de prövningar vi möter finns där för att skapa tillträde för en djupare medvetenhet. De vi är, den medvetandenivå vi befinner oss på skapar de utmaningar vi bäst behöver. Den fysiska tillvaron är en konstruktion som är en spegelbild av vilka vi är. Vi kan inte möta en prövning som inte borde vara där, inget kan gå fel ur ett högre perspektiv. De enda "fel" som uppstår är när vi feltolkar livet och skapar negativa känslor som vi riktar mot situationen, oss själva eller andra personer - Den lilla människan tror hon förstår livets syfte och dömer därefter.


Låt tanken att dina prövningar finns där för att skapa en medvetenhet finnas med i din tillvaro. Det skapar förutsättningar att möta prövningar, dvs. situationer och människor, med en praktisk ödmjukhet som inte stänger dörrar och fördömandet sker inte så snabbt. En öppenhet som bygger på medvetande och negativiteten får inte så enkelt fotfäste i sinnet. Kom ihåg att alla prövningar är positiva i slutänden. Det existerar inga undantag för det vore en omöjlighet, lika omöjligt som att din spegelbild skulle visa något annat än dig.
Om någon undrar vad en djupare medvetenhet innebär så tror jag det kan uttryckas enklast som en bas för vårt förhållningssätt mot varandra och omvärlden. En högre insikt om vilka vi är, vårt ursprung, våra syften och kanske viktigast - Allt är en enhet. Tro det eller ej, men det finns en potential till att vår värld skulle kunna vara ett paradis och huruvida det är så eller ej beror på vår grad av medvetenhet.
Och kom ihåg att du inte kan forcera fram någon sorts "andlighet" genom att ändra i det yttre. All förändring kommer inifrån och det betyder inte att allt det yttre följer på det. Själv har jag förändrats mycket under senare år men i utåt sett hänger en hel del med - jag är fortfarande full av humor, lekfull så t.o.m. småbarn ibland tycker jag för busig (inte innebär andlighet allvarlighet), jag dricker alkohol, äter kött (dock mindre och mindre), är noga med hälsa, vårdar mitt yttre, använder svordomar och är som folk i allmänhet bortsett från att en djupare livssyn allt mer ersätter den tidigare ytliga. 

Det viktiga är förändringen inom mig som jag låter ha sin gilla gång och få den tid som krävs. Skulle jag notera att jag inte lever efter raderna ovan konstaterar jag det, accepterar och går vidare i vissheten att allt har sin tid och jag kan inte göra mer än att vara medveten om det - Det är så inre förändring sker som orsakar genklang i det yttre.

1 kommentar:

  1. Hej!

    Jag har precis hittat hit och har nu läst igenom allt från början till slut.
    Jag ville bara säga att det är en otroligt intressant och inspirerande blogg!
    Det är alltid spännande att läsa sådant som återspeglar ens egna tankegångar och dessutom leder till att man förhöjer sitt medvetande ytterligare, ibland behöver man ju påminnas om vissa saker... Precis som du så är även jag övertygad om slumpens icke-existens, och många av dina inlägg var verkligen vad jag "behövde" läsa just nu, Tack så mycket!

    SvaraRadera